RKP-NUORTEN LIITTOKOKOUS 2017 – KANNANOTTO

“Suomen pakolaispolitiikka on farssia. RKP-nuoret tulee aina puolustamaan kaikkein heikoimmassa asemassa olevia, heitä jotka pakenevat sotaa.” Näin RKP-nuorten uusi puheenjohtaja Christoffer Ingo sanoi linjapuheessaan RKP-nuorten liittokokouksessa Harjurinteen koululla Loviisassa.

Noin satakunta innokasta jäsentä kokoontui 5-7 toukokuuta Loviisaan valitsemaan uutta puheenjohtajaa ja hallitusta tulevalle toimikaudelle, sekä käsittelemään yli neljäkymmentä jäsenistön lähettämää aloitetta.

Liittokokouksen ohjelman käynnisti perjantaina Pohjola-Nordenin nuorisoliiton kanssa yhteistyössä järjestetty seminaari uhkakuvista Pohjolassa.

Liittokokous avattiin lauantaina yleispoliittisella keskustelulla. Useassa puheenvuorossa Sipilän hallituksen politiikkaa kritisoitiin ja ilmaistiin huolta populismin ja polarisaation lisääntymisestä maailmassa. Monessa puheenvuorossa korostettiin myös liberaalien arvojen kysyntää ja uskoa tulevaisuuteen. Jokaista populistia kohden on yksi liberaali puolustamassa avoimuutta niin Suomessa kuin maailmalla.

Aloitteiden käsittely osoitti taas, että RKP-nuoret on  Suomen edistyksellisin poliittinen nuorisojärjestö. Liittokokous hyväksyi aloitteet muun muassa pohjoismaisesta liittovaltiosta, joustavasta työajasta, sijaissynnytyksestä, feministisestä kaupunkisuunnittelusta ja perustuslakituomioistuimen perustamisesta. Lisäksi RKP-nuoret haluaa kuntiin lakisääteiset maahanmuuttajaneuvostot sekä kieltää äärinationalistiset- ja uusnationalistiset järjestöt.

Christoffer Ingo valittiin RKP-nuorten uudeksi puheenjohtajaksi. Ingo on 22-vuotias ja kotoisin Mustasaaresta. Hänen vastaehdokkaana puheenjohtajakisassa oli Björn Bonsdorff. Väistyvää puheenjohtajaa Ida Schaumania kiitettiin kolmesta menestyksekkäästä vuodesta RKP-nuorten johdossa.

Liiton varapuheenjohtajiksi valittiin porvoolainen Frida Sigfrids ja helsinkiläinen Jose Forslund. Liittohallituksen jäseniksi valittiin Mikaela Henriksson (Pietarsaari), Nicholas Kujala (Espoo), Emma Tcheng (Helsinki), Amina Elezovic (Maalahti), Alexander Eriksson (Loviisa).

Lisätietoja:

Christoffer Ingo