Christoffer Ingo: Oroande att regeringen inte lyckas göra kompromisser

Pressmeddelande 2.6.2017

Publiceringsfritt genast

Christoffer Ingo: Oroande att regeringen inte lyckas göra kompromisser

Svensk Ungdoms ordförande Christoffer Ingo kan inte förstå hur regeringen ska kunna styra landet och lösa de stora frågorna då man inte klarar av att kompromissa om alkohollagstiftningen. Regeringspartierna verkade vara överens om att Finlands alkohollagstiftning är föråldrad och behöver förnyas. Svensk Ungdom skulle gärna ha sett ett mer liberalt förslag till alkohollag, men de planerade ändringarna var en bra början.

För småbryggerier var reformen avgörande. Regeringspartierna var överens om att låta småbryggerierna sälja sina produkter direkt från bryggerierna, och låta restaurangerna sälja större partier över disk. Det skulle ha minskat på byråkratin som står i vägen för mikrobryggerier och kunder som väljer kvalitet framför kvantitet. Att låta den här reformen falla för att matbutikerna inte får sälja drycker med en alkoholhalt på 5,5 procent, visar på regeringens oförmåga att hålla ihop, säger Christoffer Ingo.

Ingo frågar sig hur regeringen ska vara kapabel att besluta om vård- och landskapsreformen, när man låter reformen av alkohollagen falla på en fråga som denna. Svensk Ungdom kommer att fortsätta jobba för en liberalare alkohollagstiftning och minskad byråkrati.

Förbudspolitiken bakom dagens lagstiftning är föråldrad, och det är också regeringens mentalitet.

För mer information:

Förbundsordförande Christoffer Ingo