Lösningar för det finländska jordbruket kan styras genom lagstiftning

Riksdagsledamot Mats Nylund säger i Vasabladet det inte finns några snabba lösningar för att återta lönsamheten inom det finländska jordbruket. Det må stämma, men lösningarna finns. Att lösa problematiken inom den finländska livsmedelssektorn kräver ett flertal satsningar, och det på alla områden från jord till bord.

– Finland behöver akut satsa på att öka dikoproduktionen i samma takt som mjölkgårdarna minskar. Sjunker vår självförsörjningsgrad på nöt betyder det direkt att landskap växer igen, eller att man som  jordbrukare övergår till mindre hållbara odlingsmetoder än vallodling som är Finlands trumfkort då det kommer till hållbart jordbruk med öppna landskap, säger Svensk Ungdoms ordförande Christoffer Ingo.

Finska lagstiftningen kräver inte idag att restauranger och offentliga kök märker ut köttets ursprung. Det anser SU är skandalöst om man vill minska importen, den totala köttkonsumtionen och samtidigt öka lönsamheten på den inhemska hållbara produktionen.

– Konsumenter vill gärna veta vad de äter, men ids eller vågar inte fråga vid beställning. För tillfället är inte de stora oligopolkedjorna eller andra matkedjor intresserade av att stöda det inhemska, det  eftersom konsumenterna inte ges verktygen som behövs för att ifrågasätta maten. En ökad inhemsk produktion, samt en lag som kräver att ursprungslandet utmärks på restaurangmenyer skulle vara ett steg  i rätt riktning för ökad lönsamhet, och allt detta kan göras från ministerierna i Helsingfors, säger Ingo.

För mer information:

Christoffer Ingo