Kasiluokan terveystiedon tunti. Opettaja puhuu ehkäisystä, kirjasta tankataan eri seksitautien oireita ja lopuksi laitetaan banaanin päälle kondomi. Seuraavalla viikolla aiheena onkin joku aivan muu.


Teksti: Tekla Kosonen, Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssin yhdenvertaisuusryhmän puheenjohtaja

 

Seksiä ja seksuaalisuutta käsitellään kouluissa todella kapeasta näkökulmasta. Kukaan ei kerro, millaista muuta seksiä on olemassa yhdynnän lisäksi. Tarvitseeko yhdyntää harrastaa vaikka voisi? Miten ekaan kertaan voi varautua, muutenkin kun ostamalla kondomin tai pari? Mitä jos jollakulla seksiin osallistuvalla on vamma? Miten itsetyydytys ja orgasmi toimii? Miten ottaa omat halut puheeksi seksikumppanin kanssa? Mitä jos syttyy siitä, että saa kokea kipua seksin aikana? Tulla alistetuksi? Mitä jos kokee epävarmuutta jostain osasta kehoa? Mitä jos se osa on sukuelimet? Mitä jos on kokenut seksuaalista väkivaltaa ja seksi ahdistaa? Mitä jos seksi ahdistaa, tai ei kiinnosta ollenkaan? Mistä ylipäätänsä tietää että on valmis seksiin ja että toinen tai muutkin ovat?

Seksiin liittyvä keskustelu yhteiskunnassa tai koulussa ei sisällä edes keskustelua siitä, miksi seksiä harrastetaan, vaan ainoastaan siihen, miten raskauksia ja seksitauteja voi välttää cisheteroiden välisessä yhdynnässä.

Koulussa kertomatta jää, että suuseksisuojia on olemassa, anaaliseksissä tarvitaan reilusti liukastetta ja että penetroida voi myös ilman penistä. Kukaan ei korosta, että käsin, seksilelulla tai suulla tuotettu nautinto on aivan yhtä validia kuin yhdynnästä saatu. Tunneilla jää kertomatta, että tavat saada nautintoa ovat yksilöllisiä. Alleviivaamatta jää, että seksiä ei koskaan tarvitse harrastaa jos ei halua, ja että sitä saa myös haluta paljon. Seksiin liittyvä keskustelu yhteiskunnassa tai koulussa ei sisällä edes keskustelua siitä, miksi seksiä harrastetaan, vaan ainoastaan siihen, miten raskauksia ja seksitauteja voi välttää cisheteroiden välisessä yhdynnässä.

Todellisuudessa hyvä seksi ja oman seksuaalisuuden löytäminen on huomattavasti monimutkaisempaa kuin kouluopetus antaa ymmärtää. Kouluopetuksen pitäisi lähteä siitä, että oppilaina ja opiskelijoina on ihmisiä joiden seksuaalisuus on ja tulee olemaan moninaista, he ovat ja tulevat olemaan seksuaalisia moninaisten ihmisten kanssa ja että seksuaalisuuteen vaikuttavia kysymyksiä on lukuisia ja niistä tulisi olla tietoinen ennen kuin tilanne on päällä. 

 

Koulun pitäisi olla paikka aloittaa elämänmittainen keskustelu ja pohdinta seksin ja seksuaalisuuden roolista omassa elämässä.

Koulusta tulisi saada tieto siitä, että ei ole yhtä oikeaa tapaa olla seksuaalinen, ja että kaikki eivät ylipäätään ole seksuaalisia, ja sekin on täysin ok. Seksi ei myöskään ole suorituslaji. Se on kahden tai useamman ihmisen välistä vuorovaikutusta, johon vaikuttavat päivän fiilis, aiemmat kokemukset yhdessä ja erikseen, mielikuvat siitä mitä seksin kuuluisi olla, omien halujen tuntemus ja kyky kommunikoida niistä. 

Koulussa pitäisi myös ohjata laadukkaan syventävän seksitiedon äärelle. Ei riitä, että todetaan pornon vääristävän käsitystä tyypillisestä seksistä, kun todellisuudessa pornoa ja eroottista viihdettä on monenlaista. Koulun pitäisi olla paikka aloittaa elämänmittainen keskustelu ja pohdinta seksin ja seksuaalisuuden roolista omassa elämässä ja kanssakäymisessä muiden kanssa, normikriittiseen, ajantasaiseen ja luotettavaan tietoon pohjaten.