Kajsa Forslund, Axel Åstrand och Tobias Holmberg från Korsholms gymnasium vann finalen i debattävlingen mellan finlandssvenska gymnasier och yrkesskolor som hölls i Tölö gymnasium i Helsingfors på onsdagen. Finaldebattens tema var avgiftsfri utbildning på andra stadiet.

Under finaldagen möttes först Korsholms gymnasium och Tölö gymnasium i en debatt om att införa könsneutral allmän värnplikt, där Korsholms gymnasium vann en plats i den slutgiltiga finalen. I finalen mötte de Borgå gymnasium som tidigare under dagen segrade över Ekenäs gymnasium i en debatt om att införa medborgarlön.

– Ivern hos deltagarna visar att vi har många unga som är intresserade av samhällsfrågor. Förmågan att debattera och att få sin röst hörd är mycket viktigt, vilka framtidsplaner man än har. Standarden i år har varit mycket hög och alla finalister kan vara mycket nöjda med sin insats. Vi vill gratulera Korsholms gymnasium ännu en gång, och tacka alla som deltagit i år, säger Bicca Olin, förbundsordförande för Finlands Svenska Skolungdomsförbund FSS r.f.

FSS ordnar den årliga debattävlingen i samarbete med Svensk Ungdom som också framför sina gratulationer till vinnarlaget.

– Årets nivå på debatterna förutspår en ljus framtid för alla lags medlemmar som helt klart har stor potential som framtida samhällspåverkare. Lagen tog sig igenom de svåra debatterna med utmärkt retorik och stort engagemang, vilket är imponerande också för oss politiker som är vana debattörer, säger Christoffer Ingo, förbundsordförande i Svensk Ungdom.

Juryn som bedömde årets final bestod av My Tengström från Yle X3M, Oskar Pöysti från Teater Viirus, Dan Cederlöf som är vice ordförande för Finlands Svenska Skolungdomsförbund och Christoffer Ingo, Svensk Ungdoms förbundsordförande.

Debatten modererades av Heidi Finnilä, bekant från bland annat Yles Obs debatt.

Syftet med den årliga debattävlingen, som är partipolitiskt obunden, är att ge ungdomar möjlighet att öva sig på att debattera, och även att ge samhällsfrågor större utrymme i skolorna. Det vinnande laget belönas med en studieresa till Bryssel. År 2018 vann Borgå gymnasium.