Under de senaste åren har man sett en exceptionell ökning på antalet elsparkcyklar. I Helsingfors fanns det under sommaren 2022 totalt 18 000 elsparkcyklar som hyrs ut av sex olika företag (Voi, Tier, Dott, Bird, Bolt och Lime). I nuläget finns det varken begränsningar gällande antalet företag som har rätt att hyra ut elsparkcyklar eller antalet elsparkcyklar som företagen får hyra ut. För att undvika situationen att storstäderna ska bli överfulla av elsparkcyklar, har det införts begränsningar på antalet elsparkcyklar samt kvoter för företagen i andra nordiska storstäder.

Elsparkcyklarna upptar inte enbart en väsentlig del av gatubilden i storstäderna, utan för också med sig väsentliga kostnader i form av olyckor. Under år 2021 blev de totala kostnaderna för olycksfall med elsparkcyklar i Helsingfors närmare 2 miljoner och närapå 500 personer hamnade på sjukhus till följd av dem, över hälften påverkade av alkohol. I Finland kan man dömas för styrstångsfylleri, men i nuläget det finns ingen promillegräns.

Därför vill Svensk Ungdom i Helsingfors och Svensk Ungdom i Nyland att förbundet jobbar för:

  • ATT det införs en kvot för elsparkcyklar i större städer
  • ATT antalet företag som får vara verksamma i en stad begränsas
  • ATT det blir straffbart att samåka
  • ATT en promillegräns på 0,5 promille gäller för styrstångsfylleri

Förbundsstyrelsens svar

Diskussionen om elsparkcyklar vaknar till varje vår då snön har smultit och de börjar synas i gatubilden igen. Motionärerna lyfter fram ett viktigt tema angående användningen av elsparkcyklarna, vilket är ett tema som även diskuteras aktivt inom de städer som har den största användningsgraden av de ovan nämnda fordonen. Det finns argument för att begränsa användningen av säkerhetsskäl, men samtidigt påpekar många att det är speciellt unga som flitigt använder elsparkcyklar och för starka ramar skulle påverka negativt ungas möjligheter att röra sig inom städerna.

Helsingfors stad ska nu pröva begränsningen av parkeringen av elsparkcyklarna. Man skulle alltså inte kunna parkera fordonet utanför specifika parkeringsplatser och ifall man lämnar fordonet utanför den utnämnda platsen skulle det medföra böter. Detta är ett exempel på en begränsning av användningen som kan vara fungerande.

Förbundsstyrelsen anser att det är viktigt att kunna diskutera hur vi gör användningen av elsparkcyklar säkrare både för användarna och personerna i omgivningen. Samtidigt ska vi inte göra det omöjligt för företagen att fortsätta sitt engagemang.

Förbundsstyrelsen föreslår att:

  • Att det blir straffbart att samåka
  • Att en promillegräns på 0,5 promille gäller för styrstångsfylleri
  • Att det införs strängare reglering för elsparkscykelföretag gällande användning, parkering och säkerhet.

Utskottets förslag:

  • Att en promillegräns på 0,5 promille gäller för elsparkcyklar och elcyklar
  • Att det införs strängare reglering för elsparkscykelföretag gällande användning, parkering och säkerhet.
  • Att det införs en kvot för elsparkcyklar i större städer

Kongressens beslut:

  • Att en promillegräns på 0,5 promille gäller för elsparkcyklar och elcyklar
  • Att det införs strängare reglering för elsparkscykelföretag gällande användning, parkering och säkerhet.
  • Att det införs en kvot för elsparkcyklar i större städer