I och med den digitala ålder vi lever i nu är det allt vanligare med influencers på sociala medier som TikTok, Instagram och YouTube. Många av dessa influencers har fått barn under sin karriär eller byggt upp hela sin plattform runt familjeliv och har allt från tusentals till miljontals följare. En stor del av dessa personers innehåll baserar sig på barnen och många filmar även dem. Barn kan inte förstå hur stor inverkan ett liv i offentligheten kan ha på den mentala hälsan och kan därför inte heller samtycka till att publiceras på sociala medier.

Flera influencers använder sig av sina barn för betalda samarbeten i form av produktplacering i videor eller sponsrade inlägg. Ett annat sätt som barn utnyttjas på i marknadsföringssyfte är för att öka mängden visningar på YouTube-klipp eller liknande. I och med att föräldrarna eller ägarna till kontot gör vinst på detta kan det anses vara barnarbete och borde därför förbjudas för barnens säkerhet.

Därför föreslår Svensk Ungdom i Egentliga Finland att Svensk Ungdom bör arbeta för:

  • ATT användning av barn och minderåriga i marknadsföringssyfte på sociala medier ska förbjudas

Förbundsstyrelsens svar

Motionärens ändamål är viktigt. Att använda barn och unga i marknadsföring och sociala medier kan i vissa fall anses problematiskt. Mycket riktigt kan utnyttjandet av barn och minderåriga i sociala medier riskera barnets psykiska hälsa och skapa en uppväxt som är osund för ett växande barn. 

 Dock är det viktigt att komma ihåg för vilket ändamål marknadsföringen är. Till exempel kan det vara ändamålsenligt att ett barn/minderårig är med i marknadsföring med vårdnadshavarnas tillstånd som riktar sig till barn och unga. Exempelvis om en kommun för en kampanj för att främja barn och ungas psykiska och fysiska hälsa kan det vara ändamålsenligt med en minderårig i reklamen. 

Marknadsföring är en växande del av kommunikationen i vårt samhälle och barns välmående är inte alltid i åtanke. Det är viktigt att vi kan urskilja när ett barn eller en minderårig blir utnyttjad och när de blir sakligt behandlade. Därför behövs det en strängare reglering på de premisser som man kan ha barn eller minderåriga i marknadsföring eller på sociala medier. 

Därför föreslår förbundsstyrelsen att Svensk Ungdom ska arbeta för: 

  • ATT i högre grad skydda barn och minderåriga i marknadsföring och på sociala medier 

Utskottets förslag:

  • ATT i högre grad skydda barn och minderåriga i marknadsföring och på sociala medier 

Kongressens beslut:

  • ATT i högre grad skydda barn och minderåriga i marknadsföring och på sociala medier