Den nya läroplanen GLP21 infördes 2021 har speciellt påverkat studierna i andra stadiet. Största skillnaden som läroplanen förde med sig är att andra stadiet blev helt gratis för alla vars studier började hösten 2021.

Därmed infördes bl.a digitala läromedel i stor skala, och istället för fysiska böcker så får alla studeranden licenser. Detta har varit ett problem, eftersom förlagen inte hunnit komma ut med bl.a svenska översättningar. Böckerna innehåller inte heller bilagor och främjar inte kvalitativ inlärning. En del böcker är helt enkelt inscannade vilket sänker kvaliteten på dem, och väcker frågan varför skolor inte kan erbjuda fysiska böcker i en del ämnen?

Att införa digitala läromedel betyder också ökad skärmtid. Skolorna borde erbjuda mångsidiga inlärningsmöjligheter, och när allt arbete flyttas till datorerna kan det bevisligen försämra handskriften och i värsta fall skada synen.

Enligt artikeln “Miksi Suomen Pisa-tulokset romahtivat? Johtaja listaa 10 syytä, joista viimeinen on kaikkein kiusallisin” publicerad 27.11.22 av Antti Salonen i Iltalehti, är digitaliseringen av orsakerna till försämrade Pisa-resultat.

Därför Svensk Ungdom i Nyland samt Helsingfors och samkretsen att förbundet arbetar för:

  • ATT svenskspråkiga gymnasier och yrkesskolor har samma kvalitets läromedel som de finska.
  • ATT gymnasier kan erbjuda också fysiska böcker i ämnen som kräver det, eller som inte har tillgängliga och fungerande digitala läromedel
  • ATT lärarna är kompetenta och utbildade att använda och undervisa tekniska hjälpmedel
  • ATT skolorna erbjuder mångsidiga läromedel
  • ATT skärmtiden minskas i skolor (också t.ex. hemläxor)

Förbundsstyrelsens svar

Motionären lyfter fram ett viktigt och aktuellt ärende. Då läromedel i större grad blir digitala och då utbildningen utnyttjar ny teknologi är det viktigt att se hurdana inverkningar det har på inlärningen. Svensk Ungdom ser i grunden positivt på en digitalisering och på de möjligheter som det leder till. Samtidigt är andra stadiet obligatoriskt och alla måste ha en likvärdig tillgänglighet till de läromedel som används. Vi får inte ha en situation där utbildningsspråket påverkar kvaliteten på materialet man får eller där ens andra egenskaper försvårar användningen av de läromedel som finns tillgängliga. Det viktigaste med skolgången och läroplikten är att vi skapar de bästa förutsättningarna och omständigheterna för lärandet enligt möjlighet.

Därför anser förbundsstyrelsen att Svensk Ungdom ska arbeta för:

  • ATT svenskspråkiga gymnasier och yrkesläroanstalter har samma kvalitets läromedel som de finska.
  • ATT gymnasier kan erbjuda också fysiska böcker i ämnen som kräver det, eller som inte har tillgängliga och fungerande digitala läromedel
  • ATT lärarna är kompetenta och utbildade att använda och undervisa tekniska hjälpmedel
  • ATT skolorna erbjuder mångsidiga läromedel
  • ATT skärmtiden minskas i skolor (också t.ex. hemläxor)

Utskottets förslag:

  • ATT svenskspråkiga gymnasier och yrkesläroanstalter har samma kvalitets läromedel som de finska.
  • ATT gymnasier kan erbjuda också fysiska böcker i ämnen som kräver det, eller som inte har tillgängliga och fungerande digitala läromedel
  • ATT lärarna är kompetenta och utbildade att använda och undervisa tekniska hjälpmedel
  • ATT skolorna erbjuder mångsidiga läromedel
  • ATT skärmtiden minskas i skolor (också t.ex. hemläxor)

Kongressens beslut:

  • ATT svenskspråkiga gymnasier och yrkesläroanstalter har samma kvalitets läromedel som de finska.
  • ATT gymnasier kan erbjuda också fysiska böcker i ämnen som kräver det, eller som inte har tillgängliga och fungerande digitala läromedel
  • ATT lärarna är kompetenta och utbildade att använda och undervisa tekniska hjälpmedel
  • ATT skolorna erbjuder mångsidiga läromedel
  • ATT skärmtiden minskas i skolor (också t.ex. hemläxor)