Separat undervisning för flickor och pojkar hör det förgångna till!

I dagens samhälle vet vi att kön inte påverkar inlärningsförmåga eller lämplighet för olika yrken. Vi har frångått separata flick- och pojkskolor för decennier sedan, och jobbar kontinuerligt emot könssegregering och ojämlikhet i arbetslivet. I denna kontext är det kontraproduktivt att tillåta könsuppdelning i undervisning.

De vanligaste lärosituationerna där könsuppdelning ännu tillämpas är sexualfostran och gymnastik. Förespråkarna för könsuppdelning hänvisar till att sexualfostran kan vara obekvämt i blandade grupper, och till att skillnader i styrka och storlek leder till problem inom gymnastikundervisningen. Dessa argument förbiser det faktum att allande elever inte följer antagna normer, och vid könsuppdelning kan både sexualupplysning och gymnastik bli ännu mer obekväma att delta i ifall man avviker från förväntade normer. Dessutom förbises att vår målsättning i samhället bör vara att lära alla att samverka med respekt och förståelse för varandras olikheter.

Det finns ingen grund för att hålla olika kön separata inom undervisningen, för vi separerar inte heller resten av samhället enligt kön. En gemensam undervisning för alla, i alla läroämnen och alla lärosituationer, tryggar allas lika rätt att lära sig och stärker allas beredskap att ta varandra i beaktande i olika livssituationer.

Därför vill SU i Nyland samt Helsingfors och samkretsen att förbundet ska jobba för:

  • ATT könsuppdelning i undervisningen förbjuds i alla utbildningsstadier
  • ATT stärka betoningen på ömsesidig respekt och beaktande av varandras olikheter i grundskolans läroplan för gymnastik och sexualupplysning

Förbundsstyrelsens svar

Förbundsstyrelsen vill tacka motionären för ett viktigt lyft gällande jämställdhet i skolorna. Att ordna undervisning skilt med uppdelning baserat på kön kan orsaka mångfacetterade problem. Som motionären skriver, är de vanligaste ämnen där könssegregering tillämpas sexualundervisningen och gymnastiken. Risken att innehållet då varierar drastiskt är stort, och det är viktigt att man också lär sig information som inte nödvändigtvis påverkar ens egen kropp. Samtidigt måste man minnas att det finns flera kön än två och att tvingas välja mellan en binär uppdelning är kränkande. Gymnastik och motion kan inte heller motiveras att ha annorlunda upplägg enbart på basen av kön. 

Alla ska ha rätt till lika undervisning oberoende kön. 

Därför anser förbundsstyrelsen att Svensk Ungdom ska arbeta för:

  • ATT könsuppdelning i undervisningen förbjuds i alla utbildningsstadier
  • ATT stärka betoningen på ömsesidig respekt och beaktande av varandras olikheter i grundskolans läroplan för gymnastik och sexualupplysning

Utskottets förslag:

  • ATT könsuppdelning i undervisningen förbjuds i alla utbildningsstadier
  • ATT stärka betoningen på ömsesidig respekt och beaktande av varandras olikheter i grundskolans läroplan för gymnastik och sexualupplysning

Kongressens beslut:

  • ATT könsuppdelning i undervisningen förbjuds i alla utbildningsstadier
  • ATT stärka betoningen på ömsesidig respekt och beaktande av varandras olikheter i grundskolans läroplan för gymnastik och sexualupplysning