I takt med att vi i samhället blir mer medvetna om grön omställning samt miljö- och klimatvänliga produkter och tjänster, har företag inom olika områden fått upp ögonen för att erbjuda mer hållbara alternativ och lösningar. Bland annat energiföretag och kosmetikföretag utnyttjar tillfället att påstå att de använder gröna lösningar och säljer produkter som är bra för både individ och miljö. Många gånger kan det i efterhand komma fram att dessa företag ljugit och använt t.ex. miljöskadliga ämnen och inte håller det de lovar. Bl.a. i Vasa lovade ett energiföretag med planer på en batterifabrik att kompensera för varje träd som huggs på tomten där fabriken skulle stå, men efter förhandlingar med staden, drogs avtalet tillbaka och 80 000 träd gick om intet. Den utlovade miljögärning glömdes bort.

Det är viktigt för den cirkulära ekonomin och miljön att greenwashing inte får bli ett vanligt sätt för företag att lura eventuella kunder till att investera i produkter och tjänster. Företagen ska inte få utnyttja unga människor i sitt intresse att göra allt gott för jorden. Ett förbud mot greenwashing har satts till i EUs UCPD (Unfair Commercial Practice Directive). Företag ska t.ex. inte få göra vaga påståenden om klimatkompensering där man inte kan påvisa effekterna av produkten eller tjänsten.

Svensk Ungdom i Österbotten vill därför att Svensk Ungdom ska arbeta för:

  • Att företag som verkar i Finland måste betala böter om greenwashing upptäcks.
  • Att Greenwashing jämställs med falsk marknadsföring
  • Att företag som verkar i Finland måste betala böter om greenwashing upptäcks.

Förbundsstyrelsens svar

Motionären lyfter fram ett viktigt ärende. Den gröna omställningen och företagens plats i en riktning mot större hållbarhet har diskuterats redan en tid. Det är positivt att konsumenterna kräver ett större ansvar från företagen, då det för att nå de klimatmål som är uppsatta krävs även den privata sektorns insatser. Som motionären påpekar har detta också lett till att en del aktörer använder sig av greenwashing för att uppehålla en ansvarsfullt image, medan i verkligheten uppnår de inte deras löften. Detta ska inte få fortsätta. Förbundsstyrelsen anser att motionärens yrkande om att jämställa greenwashing med falsk marknadsföring är ett ypperligt sätt att arbeta vidare med problematiken. Finland måste jobba aktivt både inom EU och inrikes för att stoppa klimatförändringen och för att trygga konsumenternas position. 

Därför anser förbundsstyrelsen att Svensk Ungdom ska arbeta för:

  • ATT greenwashing jämställs med falsk marknadsföring
  • ATT företag som verkar i Finland måste betala böter om greenwashing upptäcks.

Utskottets förslag:

  • ATT greenwashing jämställs med falsk marknadsföring
  • ATT företag som verkar i Finland måste betala böter om greenwashing upptäcks.

Kongressens beslut:

  • ATT greenwashing jämställs med falsk marknadsföring
  • ATT företag som verkar i Finland måste betala böter om greenwashing upptäcks.